Lättläst: Kommunerna får 180 miljoner kronor för att skapa sommar-jobb till ungdomar

Publicerad

Sommarjobb är viktiga för ungdomar.
Att ha sommarjobbat gör det lättare
när unga ska börja arbeta i framtiden.
Regeringen satsar därför 180 miljoner kronor i år
på sommarjobb för ungdomar.
Det ger kommunerna bättre möjligheter
att skapa sommarjobb.

Regeringen arbetar mot arbetslöshet

På grund av corona-pandemin blir
fler människor i Sverige arbetslösa.
Regeringen har tagit fram många åtgärder
som ska göra situationen bättre.

En viktig åtgärd är att se till att ungdomar
kan få ett arbete i framtiden.
Därför har regeringen avsatt pengar till kommunerna.
De ska se till att unga ska få jobba i sommar.

De här kan få kommunala sommarjobb

Det är särskilt viktigt att ge sommarjobb till
unga som har svårt att hitta jobb på egen hand.
Regeringen satsar på de här grupperna:

  • Unga som har gått ut nian.
  • Elever på gymnasiet.
  • Unga som har gått ut gymnasiet i år.
  • Unga i kommunalt aktivitets-ansvar.

Arbets-förmedlingen fördelar pengarna

Det är Arbetsförmedlingen som ansvarar för att
fördela de 180 miljonerna till kommunerna.
Kommunerna ska skapa sommarjobb.
Men de får inte i stället ta bort jobb som redan är planerade.
Arbetsförmedlingen ska handlägga sommarjobbs-pengarna
på samma sätt som de gjorde år 2017 och 2018.